De aanknop

 

Goed nieuws, we hebben allemaal een aanknop in ons brein! Dat zegt Erik Scherder in zijn college bij DWDD University over het brein. Ik ben blij verrast met dit inzicht, want ik ben al lange tijd bezig met deze ‘actieve aanstand’ en ik wil het graag met jullie delen.

Goed, wat is dat dan, die aanknop? Neurowetenschapper Erik Scherder legt het zo uit: onderin je brein bevind zich de hersenstam. Hier ligt de basis voor alle neurotransmitters, zoals adrenaline dat voor opwinding zorgt. Alle prikkels vanuit je lichaam, dus vanuit je spieren en gewrichten, gaan direct naar deze hersenstam. Deze prikkels worden vanuit daar verspreid naar andere delen van het brein en het resultaat is dat je wakkerder en scherper bent; je bent bij de les. Met andere woorden: door te bewegen zet je de aanknop van je brein om.

Al tijdens mijn studie aan de Koningstheaterakademie moest ik van Liedtekstinterpretatie docent Johan Hoogeboom voor het zingen minstens tien kniebuigingen maken. Echt begrijpen deed ik het niet, maar ik voelde het effect wel meteen. Eerst zit de adem nog wat hoog, maar na enkele seconden zakt het weg en word het makkelijker om te zingen. Probeer dat ook maar eens, tien kniebuigingen. Zeker weten dat je je hart voelt pompen en het bloed door je aderen voelt stromen. Je staat aan.

In deze koude wintermaanden met gure oostenwinden en plotselinge regen- of hagelbuien, merk ik dat veel leerlingen last hebben van kwakkelende kwaaltjes en vervelende verkoudheden. Het lijkt een vicieuze cirkel te zijn: je voelt je niet lekker à je hangt wat rond à je hebt weinig energie à zingen lukt niet à dat valt tegen à je voelt je nog slechter à je zegt de zangles maar af. Jammer!

Juist door naar zangles te gaan kan je die aanknop weer omzetten. Samen met je docent kan je onderzoeken waar de balans inspanning/ontspanning voor jou ligt. Het is helemaal niet erg om een keer een les alleen maar stemoefeningen te doen en die hit van Beyonce even met rust te laten. En het zou zomaar kunnen (grote kans zelfs) dat je stem na een zangles beter voelt en jij dus ook! Mijn tip voor deze koude decembermaand is dan ook: laat de winterblues je niet gek maken! Juist als je je iets minder fijn voelt: zet je aanknop om en huppel, fiets of wandel naar zangles. Je krijgt er geen spijt van!

Dit hele verhaal geldt natuurlijk niet als je zwetend met koorts in bed ligt of als je keelpijn hebt, dan moet je namelijk echt thuisblijven.

*Zangles Friesland-coach Rie-Jetske Komen schreef dit fijne blogbericht voor je.

Leave a Reply